zaterdag 27 augustus 2011

Humoristische romanfragmenten (2)

Een vogel zingt om zijn Schepper te loven. Als hij niet door het dichte struweel aan onze blik onttrokken is, zien wij hoe zijn vedertjes in bonte kleurenpracht medetrillen met zijn zang, wat mijn woorden duidelijk bevestigt.
Ik stond eens in de vroege zomeravond samen met de cultuurfilosoof Eddy Kleingeld naar zulk een vogelken te kijken en te luisteren, en deze Eddy Kleingeld had een geheel andere opvatting dan de mijne, die dan ook geheel onjuist was. Volgens hem zaten er in het dier, die vogel dus, allemaal klieren die het aan het zingen zetten om zodoende zijn gebied af te bakenen en een andere vogel tot geslachtsverkeer uit te nodigen. Ik geloofde dat niet en U gelooft het natuurlijk ook niet, maar die Eddy geloofde alles, als het maar ergens in stond, al wist hij niet meer in welke krant of periodiek het was. Ik zeide dus die vogel die heb helemaal geen klieren, daar is hij trouwens veel te klein voor, maar jij hebt wel klieren, gewoon in dat misvormde suikerzieke nichtenlichaam van je want je bent tegen God terwijl die vogel gewoon uit zichzelf, spontaan dus, een geheel lied voor God zingt dat niemand hem geleerd heeft, intuïtief dus, door een diepe vroomheid. Wist jij dat bijna alle vogels katholiek zijn, zelfs als ze niet zingen? Ik heb jou nog nooit horen zingen, want dat kun je niet. Wel een rare vogel, die Eddy, vindt U ook niet?

- Gerard Reve

Uit: Het Boek van Violet en Dood, 1996

1 opmerking:

  1. Anima naturaliter christiana... ik wist niet dat het ook voor vogels gold! En ken je dit lied: http://www.peuteren.nl/kinderliedjes/liedjes/klein_vogelijn_dierenliedjes.php?paginanaam=klein_vogelijn_dierenliedjes.php? Mijn vrome oma zong het vaak, welk een zielenreinigende invloed ging daar wel niet van uit. Elke biologieles moest daarbij wel op een teleurstelling uitlopen.

    BeantwoordenVerwijderen