donderdag 3 december 2009

Opgediept

Toen ik nog in Groningen studeerde verzorgde ik voor het literaire studententijdschrift Literatief een rubriek onder de titel 'Opgediept', waarin vergeten boeken door liefhebbers van het stof werden ontdaan.
Vandaag heb ik zelf weer eens zo'n boek opgediept. Het gaat om The art of story-telling van de mediëviste Mia I. Gerhardt (de zus-van), een in 1963 in Leiden bij uitgeverij Brill verschenen studie over Duizend-en-één-nacht. Ik heb er nog geen letter in gelezen, maar vind het nu al een heerlijk boek.
Overzichtelijk en systematisch gaat Mia Gerhardt in op de ontstaansgeschiedenis van het boek, de verschillende uitgaven tot dan toe, de verschillende soorten verhalen en hun oorsprong, diverse thema's die aangesneden worden, de structuur van het gehele werk, etc. etc. Met als hoogtepunt een uitgebreid hoofdstuk over de sprookjes in Duizend-en-één-nacht.
Het boek is antiquarisch niet verkrijgbaar (nieuw al helemaal niet), maar gelukkig hebben ze in de Koninklijke bibliotheek de meest geweldige uitgaven. Ze hebben zelfs een brief van Ida Gerhardt aan Gerard Reve, maar die mag je natuurlijk alleen inzien. Dat ga ik binnenkort maar eens doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten