vrijdag 2 januari 2009

Het boek van het jaar

Ondanks een drukke baan en de afleiding van internet en films en series op dvd, heb ik het afgelopen jaar toch nog tijd gehad om af en toe een boek te lezen.

Enkele hoogtepunten:

Van beroepschagrijn Willem Frederik Hermans las ik Ik heb altijd gelijk (1951) en Nooit meer slapen (1966). De titels intrigeerden me al lang en ik wilde deze boeken gewoon eens gelezen hebben. Hermans' proza is als een hogedrukpan.

Van W.F. Hermans en Gerard Reve samen las ik Verscheur deze brief! Ik vertel veel te veel (2008). Literair voyeurisme. De briefwisseling is interessant tot beide heren ruzie krijgen en Hermans Reve verder volkomen negeert.

Een ander voorbeeld van literair voyeurisme: Doeschka Meijsings roman Over de liefde (2008), over de verbroken relatie tussen de auteur en journaliste Xandra Schutte. Een eerlijk boek over geborgenheid versus eenzaamheid.

Omdat Harry Mulisch op bezoek kwam op de school waar ik lesgeef, besloot ik ondanks mijn aversie tegen zijn persoon toch maar eens een boek van hem te lezen. Dat werd De zaak 40/61 (1962), over het Eichmann-proces in Jeruzalem. De passages waar Mulisch de filosoof uithangt daargelaten is dit een memorabel boek over de rol van het individu in de holocaust. Een boek om te herlezen.

Een mooi boek dat lekker wegleest is Ein perfekter Kellner (2004) van de Zwitser Alain-Claude Sulzer. Qua stijl en thematiek vergelijkbaar met The remains of the day van Kazuo Ishiguro. In het boek van Sulzer beleeft een kelner op jonge leeftijd een liefdesavontuur, waar hij de rest van zijn leven op teert. Jaren later wordt hij weer met de liefde van zijn leven geconfronteerd.

Het opmerkelijkste boek dat ik las: Die Liebhaberinnen (1975) van Elfriede Jelinek. Wat een nare vrouw. Genadeloos, maar met veel humor fileert Jelinek de ambities van twee jonge vrouwen in een Oostenrijks dorpje die zich door het aan de haak slaan van een man willen ontworstelen aan het werken aan de lopende band of als naaister.

Mooiste boek dat ik las: Een revolverschot (1905) van de Vlaamse schrijfster Virginie Loveling. Waarschijnlijk een vergeten schrijfster en een vergeten roman. Ooit bij De Slegte gekocht voor twee euro. Loveling beschrijft het leven van twee zussen die samen in een Vlaams dorpje wonen. Als beide zussen verliefd worden op dezelfde man, heeft één zus het nazien. Met veel gevoel voor psychologie wordt het einde van een harmonische idylle beschreven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten