woensdag 26 november 2008

Nell

Gisteren zag ik de film 'Nell', waarin Jodie Foster een wolfsvrouw speelt, niet als een vrouwelijke pendant van 'Teen wolf' (een rol van Michael J. Fox), maar zoals Genie, een van de meest recent ontdekte wolfskinderen (1970). Ik weet nog dat ik in mijn studietijd in Groningen een college volgde over dit verschijnsel en hoe het me intrigeerde, vooral het geval van Genie, die, anders dan Victor van Aveyron of Kaspar Hauser, immers nog leeft en zo een schakel vormt tussen civilisatie en natuur.
De film 'Nell' was een aardig tijdverdrijf voor de dinsdagavond, maar niet opzienbarend. Wel opmerkelijk (maar wellicht nog door niemand opgemerkt): in de film wordt verwezen naar een scène uit Leni Riefenstahls film Das blaue Licht (de beroemde dans aan het meer, waardoor Hitler zo betoverd raakte), waarin de regisseuse zelf de rol speelt van Junta, een natuurmeisje dat bedreigt wordt door dorpsbewoners. Zo bezien is het geen toeval dat Jodie Foster al acht jaar probeert het leven van Riefenstahl te verfilmen, met zichzelf in de rol van de omstreden regisseuse.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten