maandag 12 mei 2008

Het seksisme van Ilja Leonard Pfeijffer

In Vrij Nederland van deze week schreef de Vlaamse schrijfster Kristien Hemmerechts een pamflet tegen het (mannelijk) seksisme in de literatuur. Als een van de voorbeelden hiervan noemt ze de Zuid-Afrikaanse schrijver J.M. Coetzee, die in zijn roman Disgrace beschrijft dat zijn romanpersonage het het liefste met een (natuurlijk veel jonger) hoertje doet, omdat die 'quiet and docile' is. Nu valt er op het commentaar van Hemmerechts nogal wat af te dingen. Zo heet de roman van Coetzee niet voor niets Disgrace en vind ik dat je in de literatuur niet moet verdoezelen dat oudere mannen het graag met veel jongere vrouwen doen en die soms het liefste 'quiet and docile' hebben.
De aanval die Ilja Leonard Pfeijffer op 9 mei in nrc.next op Kristien Hemmerechts opende, vond ik echter van weinig smaak getuigen. Niet alleen beweert hij dat Hemmerechts vooral roem vergaard heeft door de weduwe te worden van de dichter Herman de Coninck (iets dat voor haar net zo min opgaat als voor Connie Palmen), ook denkt hij dat zij als vrouw van in de vijftig 'elke mannelijke schrijver zijn lustgevoelens [zal] ontnemen.'
Nu weten we uit één van zijn eerdere columns dat Ilja Leonard Pfeijffer de voorkeur geeft aan een veel jongere, uit Oost-Europa geïmporteerde schone. Gelukkig voor hem dat zij (zoals veel andere vrouwen) geen moeite heeft met een oudere man, die bovendien beschikt over een steeds vettere (bij mannen heet dat 'machtiger') buik.

1 opmerking:

  1. Ik moet mij nog inlezen. Alhoewel: wil ik dat? Moet een mens willen zien hoe Hemmerechts naakt in een tijdschrift staat? Niet direct zin in, maar ik zal mij er aan wagen. Misschien kan ik dan nachvollziehen waarom 'het flippen van de flapflop' zo lelijk over haar schreef.

    BeantwoordenVerwijderen